V pohraničných horách a lesoch v Čechách a na Morave na
ne narazíme pomerne často. Po roku 1989 aj v okolí Bratislavy. Počas desaťročí
ich vegetácia zamaskovala tak, že sa dajú objaviť iba náhodou. Obrovské
železobetónové monolity stojace v tichom lese, majestátne vo svojej veľkosti,
pôsobia na väčšinu ľudí ponuro a tajomne. Náhodný výletník si položí otázku,
odkiaľ sa tu vzali. Len veľmi málo ľudí vie, kto, kedy a prečo ich tu postavil.
Dôvody výstavby
Grandiózna stavba počas krátkeho
trvania prvej čs. republiky. Doslova a do písmena. Bola to najväčšia stavba za
tých dvadsať rokov existencie mladého štátu Čechov a Slovákov. Najväčšia
objemom financií aj rozsahom stavebných prác. Tisíce objektov československého
ťažkého a ľahkého opevnenia, horúčkovito budovaného v rokoch 1935-1938 na
vybraných úsekoch v Čechách, na Morave, v Sliezsku, na Slovensku a na južnej
hranici Podkarpatskej Rusi zostali tak, ako ich po "Mníchove"
opustili vojaci.
Ponechajme teraz bokom nikdy
nekončiacu polemiku o tom, či sme sa mali brániť, či by sme vojenský nápor
vydržali, či Hitler iba neblufoval atď, atď. S prostriedkami, ktoré boli
k dispozícii, sa Ministerstvo národnej obrany muselo rozhodnúť, aký spôsob
obrany zvoliť. Z trendu, ktorým sa uberal vývoj vojenskej techniky a vedenia
vojenských operácií bolo už vtedy zrejmé, že v novom vojenskom konflikte sa
presadí pohyblivá armáda, využívajúca motorizované a pancierované bojové
prostriedky.
Mobilné
prostriedky v prvej svetovej vojne slúžili skôr na dopravu živej sily na
frontovú líniu, ktorá bola viac menej statická, ako na priamu bojovú činnosť.
Až nasadenie tankov dávalo tušiť, ktorým smerom sa bude vývoj uberať. Nemecký
blitzkrieg potvrdil, že bitky sa vyhrávajú vysoko dynamickým, manévrovým bojom
s rýchlymi prienikmi obrnených prostriedkov do medzier protivníkovej obrany.
Vzhľadom k tejto taktike a pomeru síl medzi Nemeckom a Československom
vyvstávala otázka účinnej obrany. Bolo potrebné zadržať vpád nepriateľských
vojsk na dobu, nevyhnutnú k príprave armády a mobilizácii spojencov. Bez ich
pomoci nebola obrana štátu možná (nezabúdajme, že v ČSR žila trojmiliónová
nemecká menšina, takmer bezvýhradne oddaná Hitlerovi). Hlavne vzhľadom na
finančné možnosti a ľudské zdroje sa Československo priklonilo k výstavbe
opevnenia s tým, že aj naďalej prebiehal vývoj a výroba tankov (časť sa dokonca
vyvážala do zahraničia) a ďalších mobilných prostriedkov. Je tiež nutné
zdôrazniť, že výstavba opevnených línií neprebiehala v tej dobe len v ČSR a Francúzsku
(všeobecne známa Maginotova línia), ale vo väčšine európskych štátov (Belgicko,
Holandsko, Švajčiarsko, Nemecko, Poľsko, ZSSR, Juhoslávia, Grécko, Fínsko).
Tiež
nemožno obísť politicko-geografické zoskupenie vtedajšej Európy, ktoré
Československu mnoho výhod nedávalo. Zo štátov, s ktorými ČSR susedila, sa za
ako-takého spojenca dalo považovať jedine Rumunsko. To bol aj jeden z
podstatných dôvodov, prečo sa filozofia obrany nakoniec priklonila na stranu
francúzskej opevňovacej vojenskej doktríny. Takisto zmluva o francúzskej
vojenskej pomoci v prípade napadnutia ČSR priklonila misku váh na stranu
opevnenia. Možno konštatovať, že rozhodnutie o výstavbe opevnenia bolo veľmi
výrazným zásahom do života a vývoja celej čs. armády, ovplyvnilo priamo či nepriamo
všetky oblasti prípravy a výzbroje ozbrojených síl, ako aj ich predpokladanú
bojovú činnosť. Súčasne toto rozhodnutie výrazne ovplyvnilo celkovú ekonomiku
predvojnového Československa. Bolo totiž potrebné opevniť celú dĺžku hraníc
vtedajšej ČSR s výnimkou cca 100 km dlhého rumunského úseku na juhovýchode
Podkarpatskej Rusi. K tomu je potrebné prirátať ešte opevnenie tzv.
vnútrozemských priečok, ktoré mali tvoriť neskoršie obranné pozície pri
predpokladanom postupnom ústupe čs. armády, v najhoršom prípade až na územie
Slovenska.
ŘOP.
Po niekoľkých návštevách armádnych
špičiek na Maginotovej línii a prieskume budúcej pevnostnej línie, ujasnení
časového harmonogramu a hlavne kompetencií, schválil dňa 20. marca 1935
minister národnej obrany Bohumír Bradáč novú organizačnú štruktúru, riadiacu
jednotlivé opevňovacie zložky. Výnosom 3. Oddelenia hlavného štábu č.j.1034/35
nariadil zriadenie Rady pro opevňování a Ředitelství Opevňovacích Prací, ako najvyšší orgán,
ktorému velil generál Karel Husárek.
Dňa
15. októbra bola začatá výstavba prvého podúseku opevnenia v priestore Moravská
Ostrava. Celé opevnenie, tak ako bolo naplánované, malo byť podľa odhadu gen.
Husárka dokončené okolo roku 1951 a vláda počítala s predbežnou kalkuláciou
10,9 miliardy (!!!) vtedajších korún. V skutočnosti sa do jesene roku 1938
stihla preinvestovať asi štvrtina tejto sumy.
Opevňovací
systém.
Opevnenie pozostávalo z ťažkých a
ľahkých objektov. Objekty boli stavané v líniách. Základným prvkom obrannej línie ťažkého
opevnenia bol pechotný zrub, využívajúci systém bočných, vzájomne sa
prekrývajúcich palieb. Objekty boli umiestnené v teréne tak, že sa vzájomne
postreľovali vždy dva susedné. Reálne to znamenalo, že z pohľadu protivníka
nebola odkrytá žiadna strieľňa, nepriateľský prieskum videl len
kameninovo-zemný násyp. Priestor medzi objektmi bol prehradený protitankovými a
protipechotnými prekážkami.
V miestach, kde morfológia terénu
predpokladala hlavné smery útoku nepriateľa, sa budovali pevnosti (tvrze),
ktoré pozostávali spravidla z niekoľkých pechotných zrubov a ďalších prvkov,
ako delostrelecký zrub, delostrelecká otočná výsuvná veža, mínometná veža,
vchodový objekt a prípadne ďalších špecifických objektov, budovaných podľa
potrieb miestnych podmienok. Pevnostné objekty boli prepojené podzemím.
Opevnenie doplňali ľahké objekty,
ktoré bránili pásmo za pechotnými zrubmi (záchytné pásmo). V ťažšie priechodnom
teréne alebo na menej dôležitých smeroch útoku boli budované ako samostatná
línia, niekde aj v dvoch radoch (hlavné obranné pásmo).
Výzbroj
a výbava objektov.
Až na
výnimky boli vo veľkej väčšine pechotné zruby vyzbrojené rovnako. Rozsah článku
nám nedovolí podrobnejšie rozoberať odlišnosti, preto sa budeme ďalej venovať
najrozšírenejšiemu variantu.
Zrub
disponoval väčšinou možnosťou paľby na oba smery, kolmo na smer postupu
nepriateľa – tzv. „obojstranné“ zruby. Väčšina zrubov mala 2 poschodia - bojové
(horné) a tylové (spodné, zapustené pod úroveň terénu). Na zastavenie postupu
obrnenej techniky slúžil 47 mm protitankový kanón vz.36 s originálne
riešeným rýchlopalným systémom, dosahujúcim pri prototypových skúškach kadenciu
až 35 rán za minútu. Bol väčšinou spriahnutý s ťažkým guľometom vz.37
kalibru 7,92 mm (takto spriahnuté zbrane mali označenie L1). Na elimináciu
živej sily bolo určené guľometné dvojča 2 x 7,92 mm (zbraň M). Tieto zbrane
tvorili hlavnú výzbroj a boli umiestnené v streleckých miestnostiach po
stranách bojového poschodia zrubu. Ďalšie ľahké guľomety vz.26 (zbraň N) a
ťažké guľomety vz.37 (zbraň D) bránili buď tylový priestor opevneného pásma,
alebo mohli byť lafetované v pozorovacích zvonoch a streleckých kupolách
na streche zrubu a postreľovali okolie a predpolie zrubu. Niektoré zruby mali
byť vyzbrojené aj pevnostným kazematovým mínometom kalibru 90 mm (zbraň G),
umiestneným v tylovom poschodí zrubu, alebo otočnou guľometnou vežou
s dvojicou ťažkých guľometov (zbraň OR).
Ľahké
opevnenie tvorili, až na niekoľko málo
výnimiek, unifikované objekty pre 6 až 7 vojakov, vyzbrojené dvoma ľahkými
alebo ťažkými guľometmi (ľahké opevnenie vz.37, tzv. „ropíky“).
Dominantnými zbraňami pevností mali byť (vývoj
nebol včas dokončený) 10 cm húfnice (zbraň Y), umiestnené
v delostreleckých zruboch a delostreleckých otočných vežiach, postreľujúce
nepriamou paľbou rozhľahlejšie kotliny a priesmyky, znemožňujúce tak
koncentráciu a prienik väčších zoskupení vojsk nepriateľa.
Projektované boli tiež iné typy zbraní, avšak až do
odsunu hraničiarskych jednotiek neboli ich dodávky do opevnení realizované.
Pechotný zrub, tvoriaci základný článok ťažkého opevnenia bol navrhnutý
tak, aby mohla posádka prežiť autonómne 3 týždne, pevnosti 3 mesiace, čo bola
požiadavka francúzskej strany, zakotvená v zmluve o pomoci v prípade
vojenského konfliktu. Len pre predstavu, zrubová dávka potravín pozostávala
zhruba z 560 dávok kávoviny, 120 mäsových konzerv, 40 krabíc pečeňovej paštéty,
70 kg salámy, 60 kg suchárov, 300 polievkových kociek, 14 kg čokolády, 17 kg
cukru, 6 kg soli, 14 litrov rumu, 300 g čaju, 300 g kyseliny citrónovej, 600
nakladaných uhoriek, 15 kg sušeného ovocia, 50 bochníkov chleba, 140 litrov
sódovej vody, 4 500 kusov cigariet, 50 balení zápaliek, 1,5 kg mydla, 3 kg
sviečok atď. Posádka zrubu mala v tylovom poschodí miestnosť pre prípravu
stravy, umyváreň, toalety, strojovňu a studňu s pitnou vodou. Okrem zásoby
streliva pre každú zbraň tvorilo výbavu zrubu filtroventilačné zariadenie na
elektrický aj ručný pohon, ktoré vytváralo v priestoroch zrubu stály pretlak,
znemožňujúci vniknutie bojových plynov
do priestorov posádky a zabezpečujúci odťah
splodín, vznikajúcich pri paľbe vlastných zbraní. Každý zrub mal vlastný
dieselagregát s generátorom elektrického prúdu pre osvetlenie a pohon celého zariadenia. Zruby boli navzájom
prepojené telefónnou sieťou. Posádku pechotného zrubu tvorilo od 25 do 35
vojakov a poddôstojníkov, starostlivo kádrovo vybraných, a jeden veliaci
dôstojník.
Opevnenie na Slovensku.
Bratislava
- ťažké opevnenie.
Hneď na začiatku treba povedať, že v článku 56.
mierovej zmluvy medzi víťaznými mocnosťami a Rakúskom z roku 1919 je
výslovne uvedené, že „…štát Československý sa zaväzuje nebudovať žiadne
vojenské zariadenia na časti svojho územia, ktoré ležia na pravom brehu Dunaja
na juh od Bratislavy“. Na to však čs. štát príliš nedbal, ba skôr ho ignoroval.
Prvé objekty opevnenia začali v Petržalke vyrastať už v roku 1934.
Keďže ťažké opevnenie Bratislavy bolo stavebne realizované v dvoch
obdobiach, vyniká tento úsek opevnenia kuriozitami, ktoré nikde inde nenájdeme.
Máme na mysli rarity z pohľadu záujemcov o fortifikácie, nie hodnotu
bojovú. Uvádzame zoznam objektov ťažkého opevnenia Bratislavy v logickom
poradí tak, ako sú situované v teréne:
B-S-1
„Štěrkoviště“ – možno nájsť na pravom brehu Dunaja cca 700 m proti prúdu od
mosta Lafranconi po ľavej strane bývalého hraničiarskeho chodníka pre hliadky.
B-S-2
„Mulda“ a B-S-3 „Paseka“- sú hlbšie v lese a je ich ťažšie nájsť, ale pri
troche vytrvalosti sa to dá.
B-S-4
„Lány“ - možno vidieť z cesty k hraničnému prechodu Petržalka - Berg. Je
na kraji lesa vpravo od cesty a dobre je viditeľný z nadjazdu nad diaľnicou na
Rusovce.
B-S-5a,5b
„Vídeň I a II“ - zvláštny typ dvojobjektu, bohužiaľ zničený pri výstavbe cesty
na hraničný prechod.
B-S-6
„Vrba“ - je práve zasypávaný (pravdepodobne svojvoľne) pri dostavbe obslužných
komunikácií diaľnice do Maďarska. Nájdeme ho na konci tej časti Kopčianskej
ulice, ktorá je súbežná s Bratskou, keď pokračujeme po poľnej ceste smerom k
diaľnici.
B-S-7
„Cvičiště“ a B-S-8 „Hřbitov“- dostaneme sa k nim po Kopčianskej ulici. Na konci
ulice za bielym múrom doprava a po poľnej ceste asi 300 - 400 m.
B-S-9
„Kittsee“ - stále rovno po Kopčianskej ku hranici. Po pravej strane cesty
zbadáme komín. Je to zvyšok bývalého strážneho hraničiarskeho domčeka, ktorý
stál v 50. rokoch na streche objektu.
B-S-10
„Tři hranice“ - nachádza sa na pravej strane diaľnice do Maďarska. Je dobre
viditeľná stropnica objektu.
B-S-11
„Janík“ - zničený pri výstavbe Petržalky.
B-S-12
„Oroszvár“ - stihol podobný osud ako Janík.
B-S-13
„Stoh“ - konečná autobusov MHD na Jasovskej ulici pri ramene Dunaja.
B-S-14
„Duna“ - zarastený vegetáciou vľavo od hrádze pred ČOV.
B-S-15
„Ostrov“ - na špici polostrova medzi ramenom Zuzana a Dunajom, oproti
Slovnaftu.
Prípadný
záujemca, ak si dá námahu a navštívi všetky objekty, ľahko pozná, že niektoré
z nich sú odlišné od ostatných. Objekty B-S-5,6,7,9,10,11,12 a 14
pochádzajú totiž z výstavby v roku 1934, teda ešte pred úradným začiatkom
výstavby a vôbec oficiálnym vznikom inštitúcie ŘOP. Ide o rarity, ktoré sa
nikde inde nevyskytujú. Objekty B-S-1,2,3,4,8,13 a 15 boli už projektované
podľa jednotnej koncepcie (výstavba z roku 1937), mali štandardizované
prvky a vybavenie, ale jeden od druhého sa líšili, niekedy podstatne. Ba
dokonca z vyše 270 postavených zrubov nie sú údajne dva navzájom totožné.
Výstavbu
opevnenia v Petržalke zabezpečovala stavebná firma Ing. Rudolf Frič z
Bratislavy. Do jesene 1938 bolo petržalské opevnenie kompletne stavebne
dokončené vrátane doplnkových objektov a veliteľských stanovísk, prekážok,
kabeláže, vzduchotechniky a vnútorných inštalácií. Na objektoch boli osadené
pancierové zvony a kupoly. Do objektov boli dodané zbrane (6 kanónov s 5000
nábojmi a 103 guľometov s 2,5 mil. nábojov). Na obranu opevnenia bol určený
hraničiarsky prapor č.50 s počtom 1500 vojakov. Opevnenie Bratislavy dosiahlo
ako jediný ucelený úsek pohraničného opevnenia vysoký stupeň dokončenosti a
bojaschopnosti a predstavovalo v tej dobe vzor čs.
pevnostného pásma.
Nemeckú
okupáciu prežili objekty bez väčších poškodení. Po roku 1948 boli znovu
vyzbrojené a doplnené materiálom. Kanóny kalibru 47 mm boli nahradené 85 mm
kanónmi. Skoro všetky objekty boli zahrnuté do hraničného pásma a neboli
prístupné. Hraničné pásmo bolo zúžené v 70. rokoch pri výstavbe petržalských
sídlisk, pri ktorej bolo niekoľko unikátnych objektov zničených. Po roku 1989
bolo hraničné pásmo zrušené. Objekty B-S-1 až 4 a B-S-8 ostali vo vlastníctve
armády, sú zakonzervované a uzavreté. Ostatné zachované objekty sú voľne
prístupné.
Komárno
- ťažké opevnenie.
Druhou a poslednou lokalitou, kde sa
realizovala výstavba ťažkého opevnenia na Slovensku bolo Komárno. Na rozdiel od
Petržalky, kde opevnenie napriek rôznym úsporným opatreniam vyrástlo do veľmi
solídnej podoby, bolo v Komárne postavené len to najnutnejšie. Pôvodne malo byť
vybudovaných 5 pechotných zrubov, ktorých úlohou mala byť ochrana železničného
a cestného mosta a postreľovanie hladiny Dunaja. Nakoniec boli vybudované len 3 zruby. Ich konštrukcia sa výrazne
odlišovala od bežných typov. Sústredenie paľby na hladinu rieky si vyžiadalo
umiestnenie hlavnej výzbroje objektov výhradne do pancierových zvonov a kupol.
Tým dostali zruby zvláštny tvar.
Zoznam a
situovanie objektov:
Ko-S-1 „Nová
Stráž“ - na brehu Dunaja západne od železničného mosta.
Ko-S-3
„Ústredňa“ - pri vodárni, vpravo pri ceste od Slovenských lodeníc na Alžbetin
ostrov, približne oproti fortu Sandberg.
Ko-S-4
„Ostrov“ - na brehu Dunaja, približne v strede južného okraja Alžbetinho
ostrova.
Výstavbu
opevnenia v Komárne zabezpečovala stavebná firma Inžesta z Bratislavy. Do
jesene 1938 bolo opevnenie stavebne dokončené vrátane prekážok, vzduchotechniky
a vnútorných inštalácií. Na objektoch boli osadené pancierové zvony a kupoly.
Kabeláž prepojovala objekty a viedla cez Zimný prístav do bastiónu IV.
Palatínskej línie komárňanskej pevnosti, kde bolo veliteľské stanovisko. Na
obranu opevnenia bola určená hraničiarska čata pluku č.12 s počtom 90 vojakov.
Počas
maďarskej okupácie boli objekty poškodené odstrelením zvonov a kupol. Ich ďalší
osud ovplyvnili dunajské záplavy. Zruby Ko-S-1 a Ko-S-4 zavadzali pri budovaní
protipovodňových hrádzí, preto boli v roku 1969 zlikvidované. Zrub Ko-S-3 sa
zachoval dodnes, bol však prebudovaný na garáž a stratil tým svoju pôvodnú
podobu.
Ľahké
opevnenie.
Ľahké opevnenie na Slovensku bolo
stavané od roku 1937 na južnej hranici s Maďarskom v úseku od Štúrova až po
hranice s Rumunskom. Na dôležitých úsekoch bolo opevnenie stavané v 2 sledoch.
Po pripojení Rakúska k Nemecku bol ľahkými objektami súvisle opevnený dolný tok
rieky Moravy v úseku Kúty-Gajary-Zohor-Devín. Okrem toho boli opevnené brody
cez rieku. Stavebne boli slovenské úseky ľahkého opevnenia takmer dokončené.
Celkovo bolo na Slovensku v rokoch 1937-1938 postavených cca 1800 objektov
ľahkého opevnenia.
Na
území južného Slovenska, ktoré bolo za vojny pričlenené k Maďarsku, bolo
opevnenie maďarskou armádou systematicky likvidované. Z tohto dôvodu sa objekty
zachovali len na úsekoch, ktoré za vojny ostali na slovenskom území. Z ľahkého
opevnenia dnes nájdeme pomerne mnoho objektov na Záhorí. Ďalšie objekty sa
nachádzajú na východnom Slovensku (Slanská Huta, Michaľany, Kuzmice). Z
ostatných úsekov sa zachovalo len niekoľko objektov.
Súčasný
stav.
Mali sme možnosť navštíviť línie
opevnenia v Čechách aj na Morave. Siahli sme si aj na atmosféru v pevnosti
Bouda, aj v komunistami modernizovanej Haničke. Videli sme, ako mladí
„bunkrológovia“ opravujú a rekonštruujú objekty opevnenia, nachádzajúce sa
často v oveľa horšom stave ako na Slovensku. U našich susedov možno vidieť
oveľa väčší záujem o históriu, ktorá nás spoločne poznačila na niekoľko
generácií. Od literatúry, cez vydávanie množstva časopisov a publikácií nielen
z tohto obdobia, až po zakladanie záujmových spolkov, klubov vojenskej histórie
a súkromných múzeí. Miestne úrady väčšinou tieto aktivity podporujú.
Úplne iná situácia panuje na
Slovensku. Objekty B-S-1,2,3,4 a 8 sú doposiaľ vo vlastníctve armády. Zrejme
len to ich doteraz ochránilo pred zdevastovaním alebo úplnou likvidáciou.
Ostatné objekty sú ponechané svojmu, často smutnému osudu. Svedectvo o tom
podáva súčasný stav objektu B-S-6. Ešte donedávna bol objekt B-S-6
"Vrba" voľne prístupný a vo veľmi zachovalom stave. Dnes je na jeho
mieste veľká kopa hliny a odpadu. Je mimo ľudského chápania, ak si niekto (od
šoféra vyklápacej tatrovky až po neviemkoho) dovolí vedome, nevedome alebo len
laxným postojom ničiť niečo, čo má v Petržalke aspoň nejakú hodnotu. Tým skôr,
že v tejto "betonárke" historických pamiatok naozaj mnoho nie je.
Ďalším šokujúcim príkladom je osud objektu B-S-15. Na vlastné náklady istého
petržalského podnikateľa bol tento objekt
zrekonštruovaný do veľmi solídnej podoby. V jeho okolí vyrástol vojenský
skanzen s množstvom exponátov vojenskej techniky a ďalšími atrakciami.
Bohužiaľ sme mali možnosť vidieť tento areál len cez plot. K jeho
sprístupneniu pre verejnosť totiž rozhodnutím príslušných úradov nikdy nedošlo.
Areál bol následne rôznymi živlami zdevastovaný, exponáty rozkradnuté alebo
odvezené do šrotu. Odporúčame
„kompetentným“, aby sa išli pozrieť, ako to tam vyzerá v
súčasnosti.
Pre mnohých sú možno objekty
opevnenia len "kusmi betónu", ktoré zavadzajú. Myslíme si ale, že by
sme mali byť menej macošskí k vlastným dejinám, aj keď z hľadiska
architektonického nejde o nejaké skvosty. Sú to stavby prísne účelné a z
pohľadu dejín veľmi mladé, ale o to zaujímavejšie z hľadiska histórie
pevnostného staviteľstva. Každý, koho to aspoň trochu zaujíma, by mal poznať okolnosti, načo boli postavené a
prečo sú tam kde sú, aký bol ich osud a všetky politické a spoločenské
súvislosti, spojené s ich vznikom.
© Milo
Gona, Peter Kertys
Tento
text sme zaslali na uverejnenie do časopisu Historická revue. Po dlhšom čase
tento text aj vyšiel, ale v skrátenom znení. Čo je však divnejšie,
podpísaný pod ním bol akýsi pán Danihel ???